Eleverne holder sig for længe
Masseeksperiment 2017 sætter fokus på skoletoiletterne. Er de gode nok. Er der rent, er der toiletpapir, er der mulighed for privatliv? Og er det toiletternes forhold, der er skyld i, at eleverne bliver syge, fordi de holder sig for længe? 35.000 børn og unge var med til at samle data ind til helt ny viden om sammenhængen mellem skoletoiletter og inkontinens.
Størstedelen af danske elever er utilfredse med deres skoletoiletter. Undersøgelsen viste, at symptomer på inkontinens er forbundet med utilfredshed med skolernes toiletforhold og en hindring for eleverne benytter toiletterne. Fordi børn tilbringer en betydelig del af deres dag i skolen, er adgang til tilfredsstillende toiletforhold af største betydning for deres trivsel.
Tisser i bukserne
Omkring 10-20 % af alle børn i femårsalderen har svært ved at holde sig og kan opleve uheld om dagen eller om natten. At tisse i bukserne, eller det der er værre, hører til en af de mest frygtede tilstande hos børn i skolealderen.
De sociale og psykiske konsekvenser af inkontinens hos børn er store. Og der kommer heldigvis mere og mere fokus på inkontinens hos børn i medicinske kredse. Men vores forståelse af, hvad der fører til udviklingen af denne sygdom, og vores viden om hvordan vi kan behandle den er langt fra optimal.
Vil du vide noget om resultaterne?
Hent resultatrapportVil du bruge undervisningsmaterialerne?
Verdens største undersøgelse af skoletoiletter
20.000 skoleelever har medvirket i undersøgelsen. Af svarene fremgår det, at halvdelen af eleverne er utilfredse eller meget utilfredse med skolens toiletter. Jo mere utilfredse, de er, desto mere holder de sig. En fjerdedel af alle elever bruger aldrig skolens toiletter, uanset køn eller alder. Undersøgelsen fastslår også, at 15 pct. af alle syvårige danske børn har problemer med at styre blæren eller at komme af med afføringen.
Tidligere eksperimenter
Masseeksperimenter gennem åreneMasseeksperiment 2023: Mikroliv
Masseeksperiment 2022: Kemi i luften
Masseeksperiment 2021: Indeklima III
Masseeksperiment 2019: Plastforurening i vand
Masseeksperiment 2018: Jagten på de gode bakterier
Masseeksperiment 2017: På toilet
Masseeksperiment 2016: Musik i hjernen
Masseeksperiment 2015: Smag dig frem
Masseeksperiment 2014: Indeklima i klasselokaler II
Masseeksperiment 2013: Sundhed og levevilkår
Masseeksperiment 2012: Koncentration og smag
Masseeksperiment 2011: Klassens hud på prøve
Masseeksperiment 2010: Akustik i klasselokalet
Masseeksperiment 2009: Indeklima i klasselokalet I
Masseeksperiment 2008: Smag og behag
Masseeksperiment 2007: Bakterier i drikkevand
Har du spørgsmål?
Skriv til masseeksperiment@astra.dk
Modtag Astras nyhedsbrev
Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende undervisning i naturfagsundervisning af høj kvalitet.
Tidligere eksperimenter
Masseeksperimenter gennem åreneMasseeksperiment 2023: Mikroliv
Masseeksperiment 2022: Kemi i luften
Masseeksperiment 2021: Indeklima III
Masseeksperiment 2019: Plastforurening i vand
Masseeksperiment 2018: Jagten på de gode bakterier
Masseeksperiment 2017: På toilet
Masseeksperiment 2016: Musik i hjernen
Masseeksperiment 2015: Smag dig frem
Masseeksperiment 2014: Indeklima i klasselokaler II
Masseeksperiment 2013: Sundhed og levevilkår
Masseeksperiment 2012: Koncentration og smag
Masseeksperiment 2011: Klassens hud på prøve
Masseeksperiment 2010: Akustik i klasselokalet
Masseeksperiment 2009: Indeklima i klasselokalet I
Masseeksperiment 2008: Smag og behag
Masseeksperiment 2007: Bakterier i drikkevand