Masseksperiment 2017 - på toilet

Masseeksperiment 2017: På toilet

Eleverne holder sig for længe

Masseeksperiment 2017 sætter fokus på skoletoiletterne. Er de gode nok. Er der rent, er der toiletpapir, er der mulighed for privatliv? Og er det toiletternes forhold, der er skyld i, at eleverne bliver syge, fordi de holder sig for længe? 35.000 børn og unge var med til at samle data ind til helt ny viden om sammenhængen mellem skoletoiletter og inkontinens.

Størstedelen af danske elever er utilfredse med deres skoletoiletter. Undersøgelsen viste, at symptomer på inkontinens er forbundet med utilfredshed med skolernes toiletforhold og en hindring for eleverne benytter toiletterne. Fordi børn tilbringer en betydelig del af deres dag i skolen, er adgang til tilfredsstillende toiletforhold af største betydning for deres trivsel.

astra girl

Tisser i bukserne

Omkring 10-20 % af alle børn i femårsalderen har svært ved at holde sig og kan opleve uheld om dagen eller om natten. At tisse i bukserne, eller det der er værre, hører til en af de mest frygtede tilstande hos børn i skolealderen.

De sociale og psykiske konsekvenser af inkontinens hos børn er store. Og der kommer heldigvis mere og mere fokus på inkontinens hos børn i medicinske kredse. Men vores forståelse af, hvad der fører til udviklingen af denne sygdom, og vores viden om hvordan vi kan behandle den er langt fra optimal.

astra girl

Verdens største undersøgelse af skoletoiletter

20.000 skoleelever har medvirket i undersøgelsen. Af svarene fremgår det, at halvdelen af eleverne er utilfredse eller meget utilfredse med skolens toiletter. Jo mere utilfredse, de er, desto mere holder de sig. En fjerdedel af alle elever bruger aldrig skolens toiletter, uanset køn eller alder.  Undersøgelsen fastslår også, at 15 pct. af alle syvårige danske børn har problemer med at styre blæren eller at komme af med afføringen.

astra girl

Modtag Astras nyhedsbrev

Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende undervisning i naturfagsundervisning af høj kvalitet.

Skip to content