Største kortlægning af mikrolivet i den danske natur
Knap 30.000 elever fra grundskoler og gymnasier i hele Danmark har deltaget i Masseeksperiment 2023 – den hidtil største kortlægning af mikrolivet i den danske natur.
Elevernes primære opgave i Masseeksperimentet 2023 var at indsamle og undersøge mosser og laver på forskellige levesteder. Som et ekstra eksperiment skulle de også undersøge de bjørnedyr, der lever i de mikroskopiske og sårbare økosystemer.
Eleverne indsamlede prøver, screenede prøverne med naturvidenskabelige undersøgelser, målte abiotiske faktorer og ledte efter bjørnedyr i det indsamlede mos og lav.
Masseeksperimentet fandt sted i uge 16-19, 2023.
Eksperimentet blev gennemført sammen med forskere fra Statens Naturhistoriske Museum. Eleverne registrerede deres fund via appen 'Arter - Indberetning' og sendte fysiske prøver eller præparater til samlingerne på Statens Naturhistoriske Museum.
Helt nye arter er fundet
Resultaterne er klar, og vi har samlet dem i denne film, som du kan vise dine elever.
Vil du vide mere?
1.271 klasser og i alt 27.710 elever har deltaget i Masseeksperiment 2023.
Eleverne har fundet:
- 54 arter af mosser, heraf en ret sjælden art og flere interessante arter.
- 44 arter af laver, herunder en meget sjælden og spændende art.
- 49 arter af bjørnedyr, herunder mindst fem helt nye arter – Arter, som aldrig tidligere er set på verdensplan.
Resultatrapport
Hent resultatrapportVil du gentage eksperimentet?
Selvom Masseeksperimentet 2023 er afsluttet kan I stadig gennemføre eksperimentet selv.
Eksperimentvejledningen er til både lærer og elev. Det indledende afsnit er målrettet læreren og opsummerer kort, hvad det vil være godt at have forholdt sig til eller være informeret om på forhånd.
Resten af vejledningen er målrettet eleverne og opdelt i hver sin del af eksperimentet. For hver del er der en to do-liste og derefter en uddybende beskrivelse af undersøgelserne, elever skal gennemføre.
Eksperimentvejledning
Hent vejledningSådan gør I
Supplerende materiale til eksperimentet
Introducer eleverne til den undersøgelsesteknik, vi kalder ‘At nøgle’. Lad eleverne bruge nøglerne til at bestemme mos, lav og bjørnedyr ned til gruppe, familie eller art med de nøgler, vi har udviklet til formålet.
Som hjælp til mosser har vi også udviklet en billedguide, eleverne kan bruge. I kan også hente et farvekodekort, som I kan bruge til at aflæse pH-værdien på jeres prøver af mos og lav.
Endnu flere aktiviteter
Vi har udviklet seks yderligere aktiviteter til temaet om mikroliv, som du kan lave sammen med dine elever, hvis I vil arbejde videre med jeres undersøgelser.
Klik på aktiviteterne til højre, eller besøg testoteket for endnu flere ideer, til hvad du kan lave med din klasse.
Tidligere eksperimenter
Masseeksperimenter gennem åreneMasseeksperiment 2023: Mikroliv
Masseeksperiment 2022: Kemi i luften
Masseeksperiment 2021: Indeklima III
Masseeksperiment 2019: Plastforurening i vand
Masseeksperiment 2018: Jagten på de gode bakterier
Masseeksperiment 2017: På toilet
Masseeksperiment 2016: Musik i hjernen
Masseeksperiment 2015: Smag dig frem
Masseeksperiment 2014: Indeklima i klasselokaler II
Masseeksperiment 2013: Sundhed og levevilkår
Masseeksperiment 2012: Koncentration og smag
Masseeksperiment 2011: Klassens hud på prøve
Masseeksperiment 2010: Akustik i klasselokalet
Masseeksperiment 2009: Indeklima i klasselokalet I
Masseeksperiment 2008: Smag og behag
Masseeksperiment 2007: Bakterier i drikkevand
Har du spørgsmål?
Skriv til masseeksperiment@astra.dk
Støttet af
Masseeksperiment 2022/2023 er støttet af Villum fonden, Nordea-fonden, 15. Juni Fonden, Friluftsrådet og Aage V. Jensen Naturfond.
Villumfonden
AAGE V. JENSEN NATURFOND
15. juni fonden
Friluftsrådet
NORDEA-FONDEN
Modtag Astras nyhedsbrev
Tidligere eksperimenter
Masseeksperimenter gennem åreneMasseeksperiment 2023: Mikroliv
Masseeksperiment 2022: Kemi i luften
Masseeksperiment 2021: Indeklima III
Masseeksperiment 2019: Plastforurening i vand
Masseeksperiment 2018: Jagten på de gode bakterier
Masseeksperiment 2017: På toilet
Masseeksperiment 2016: Musik i hjernen
Masseeksperiment 2015: Smag dig frem
Masseeksperiment 2014: Indeklima i klasselokaler II
Masseeksperiment 2013: Sundhed og levevilkår
Masseeksperiment 2012: Koncentration og smag
Masseeksperiment 2011: Klassens hud på prøve
Masseeksperiment 2010: Akustik i klasselokalet
Masseeksperiment 2009: Indeklima i klasselokalet I
Masseeksperiment 2008: Smag og behag
Masseeksperiment 2007: Bakterier i drikkevand
Tidligere eksperimenter
Masseeksperimenter gennem åreneMasseeksperiment 2023: Mikroliv
Masseeksperiment 2022: Kemi i luften
Masseeksperiment 2021: Indeklima III
Masseeksperiment 2019: Plastforurening i vand
Masseeksperiment 2018: Jagten på de gode bakterier
Masseeksperiment 2017: På toilet
Masseeksperiment 2016: Musik i hjernen
Masseeksperiment 2015: Smag dig frem
Masseeksperiment 2014: Indeklima i klasselokaler II
Masseeksperiment 2013: Sundhed og levevilkår
Masseeksperiment 2012: Koncentration og smag
Masseeksperiment 2011: Klassens hud på prøve
Masseeksperiment 2010: Akustik i klasselokalet
Masseeksperiment 2009: Indeklima i klasselokalet I
Masseeksperiment 2008: Smag og behag
Masseeksperiment 2007: Bakterier i drikkevand