Indeklima og trivsel
Masseeksperiment 2021 blev gennemført i ugerne 44-46. Sammen med forskere fra Center for Indeklima og Energi ved Danmarks Tekniske Universitet indsamlede elever data til verdens største interventionsundersøgelse. De målte på fysiske parametre samt undersøgte deres trivsel og koncentration på to forskellige dage.
Eleverne undersøgte
- Luftkvalitet bedømt ud fra luftens CO2-koncentration
- Temperatur bedømt ud fra luftens temperatur og strålingstemperaturen i lokalet
- Lydforhold bedømt ud fra lydtrykniveau og efterklangstid
- Lysforhold bedømt ud fra belysningsstyrke
- Velvære bedømt med en elevtrivselstest
- Koncentrationsevne bedømt ud fra en elevkoncentrationstest
Videnskabelig artikel i tidsskriftet Energy and Buildings
Forskningsresultaterne fra Masseeksperiment er brugbart også i en bredere sammenhæng. Forskerne bag Indeklima og trivsel har udgivet en artikel i det videnskabelige tidsskrift 'Energy and Buildings', med følgende highlights:
- Et storskala, citizen science interventionsstudie foretaget i mere end 700 danske klasselokaler
- Eleverne målte luftkvaliteten i klasseværelset, svarede på spørgeskemaer og udførte performance test
- Udluftningen forbedrede elevernes oplevelse og lettede deres symptomer
- Eleverne lavede 6% færre fejl i koncentrationstests efter at have luftet ud i klasseværelset
Handlemuligheder
I kan selv gøre noget, for at forbedre jeres indeklima. Tag en snak i klassen om hvordan I synes, at jeres rutiner for udluftning skal være?
Her finder I to 'redskaber' til snakken.
Vil du gentage eksperimentet?
Vil du vide mere om resultaterne?
Masseeksperiment 2021 kort fortalt:
- 53% af klasserne målte en CO2 -værdi på over 1.000 ppm ved ‘Som plejer’
- 36 % af klasserne målte en CO2-værdi på over 1.000 ppm ved ‘Med udluftning/ophold udendørs’’
- 40% af klasserne målte lysstyrke på under 300 lux
- 93% af klasserne målte et lydtrykniveau på over 60 dBa
Resultatrapport
Hent rapportenVil du bruge undervisningsmaterialet
Undervisningsforløb: Træk vejret
Tidligere eksperimenter
Masseeksperimenter gennem åreneMasseeksperiment 2024: Supermarked til skraldespand
Masseeksperiment 2023: Mikroliv
Masseeksperiment 2022: Kemi i luften
Masseeksperiment 2021: Indeklima III
Masseeksperiment 2019: Plastforurening i vand
Masseeksperiment 2018: Jagten på de gode bakterier
Masseeksperiment 2017: På toilet
Masseeksperiment 2016: Musik i hjernen
Masseeksperiment 2015: Smag dig frem
Masseeksperiment 2014: Indeklima i klasselokaler II
Masseeksperiment 2013: Sundhed og levevilkår
Masseeksperiment 2012: Koncentration og smag
Masseeksperiment 2011: Klassens hud på prøve
Masseeksperiment 2010: Akustik i klasselokalet
Masseeksperiment 2009: Indeklima i klasselokalet I
Masseeksperiment 2008: Smag og behag
Masseeksperiment 2007: Bakterier i drikkevand
Har du spørgsmål?
Skriv til masseeksperiment@astra.dk
Modtag Astras nyhedsbrev
Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende undervisning i naturfagsundervisning af høj kvalitet.
Tidligere eksperimenter
Masseeksperimenter gennem åreneMasseeksperiment 2024: Supermarked til skraldespand
Masseeksperiment 2023: Mikroliv
Masseeksperiment 2022: Kemi i luften
Masseeksperiment 2021: Indeklima III
Masseeksperiment 2019: Plastforurening i vand
Masseeksperiment 2018: Jagten på de gode bakterier
Masseeksperiment 2017: På toilet
Masseeksperiment 2016: Musik i hjernen
Masseeksperiment 2015: Smag dig frem
Masseeksperiment 2014: Indeklima i klasselokaler II
Masseeksperiment 2013: Sundhed og levevilkår
Masseeksperiment 2012: Koncentration og smag
Masseeksperiment 2011: Klassens hud på prøve
Masseeksperiment 2010: Akustik i klasselokalet
Masseeksperiment 2009: Indeklima i klasselokalet I
Masseeksperiment 2008: Smag og behag
Masseeksperiment 2007: Bakterier i drikkevand