Ballon med Masseeksperiment påtrykt

Masseeksperiment 2010: Akustik i klasselokalet

Støj og undervisningsmiljø

I Masseeksperiment undersøger omkring 1.300 klasser på landets skoler og gymnasier akustikken i deres klasselokaler. Der er tale om en kortlægning af det akustiske undervisningsmiljø i de danske klasselokaler. Et godt undervisningsmiljø er vigtigt - både for vores sundhed og koncentrationsevne.

På Ingeniøruddannelserne på Syddansk Universitet findes nogle af verdens førende forskere inden for akustik. De vil analysere resultaterne fra elevernes undersøgelser og undersøge, hvordan det samlet set står til med akustikken i danske klasselokaler.

Vores forsker, Peter Møller Juhl, har en hypotese om, at et klasselokale med dårlig akustik giver ringe taleforståelighed. Det betyder, at eleverne skal anstrenge sig unødigt for at følge med, og Peter vil derfor gerne undersøge, hvordan det forholder sig med akustikken i de danske klasselokaler.

Uanset om Peters forestilling viser sig at være rigtig eller forkert, vil eksperimentet gøre Peter MEGET klogere på akustik i klasselokaler – og det vil producere en helt ny viden.

astra girl

Vil du gentage eksperimentet?

Hent lærervejledningen til eksperimentet.

Herunder finder du materialer til hhv. indskoling, mellemtrin og udskoling til download.

Lærervejledning

Hent vejledning

Vil du vide mere om resultaterne?

I 2010 blev der lavet to forskellige rapporter; en til fagfolk, som kan ses i boksen ved siden af, og en rapport til elever. 

Hent elevrapport.

Resultatrapport

Faglig rapport

Modtag Astras nyhedsbrev

Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende undervisning i naturfagsundervisning af høj kvalitet.

Nysgerrig på temaet for 2025?

Gå ikke glip af næste års eksperiment – læs mere og skriv dig på interesselisten

Tepose
Skip to content