NEUC-evaluering: Engagement og handlekompetence hos eleverne
Mange elever har har fået ny viden om indeklima og hvordan de kan forbedre det i klassen. De ser generelt indeklima som en autentisk problemstilling. De kan relatere til det. De fleste elever har deltaget aktivt, men deres engagement har været varierende. Nogle synes, at det er spændende at deltage, mens andre synes, at det er kedeligt.
Handlekataloget har fungeret særligt godt. I de klasser, som har arbejdet med handlekataloget, har eleverne i særlig grad fundet Masseeksperiment vigtigt og spændende.
Formålet med NEUC's evaluering af Masseeksperiment 2021 var at undersøge de naturfaglige potentialer set fra et elevperspektiv. Se evalueringen hos NEUC.
NEUC-evaluering af Masseeksperimentet Indeklima
Effekten af projekter som Masseeksperiment
Ny Ph.d. har undersøgt, hvorvidt Masseeksperiment kan sammenlignes med traditionelle måder at indsamle data til forskningsprojekter.
Undersøgelsen tager udgangspunk i Masseksperiment 2019. Resultat af undersøgelsen viser, at den data, eleverne indsamlede, kan måle sig med den traditionelle dataindsamling, hvor forskere eksempelvis selv står for indsamlingen af data. Det vil sige at den data, eleverne indsamlede, er lige så brugbare som, hvis det var forskerne selv havde indsamlet den.
Undersøgelsen viser desuden, at Masseeksperiments ‘citizen science’ design og evalueringsredskaber er en afgørende faktor, når det handler om at fremme elevernes pro-miljøadfærd (PEB).
Ph.d.-afhandlingen hedder ‘Plastic Pollution, People, and Policy’ publiceret i 2023 og er af Nikoline G. Oturai, Postdoc.
Læs den videnskabelige artikel
Artiklen er skrevet af Nikoline G. Oturai, Sabine Pahl, Kristian Syberg og har titlen 'How can we test plastic pollution perceptions and behavior? A feasibility study with Danish children participating in “the Mass Experiment”'.
Den er udgivet 7. oktober 2021 i Science of the Total Environment.
Har du spørgsmål?
Skriv til masseeksperiment@astra.dk
Modtag Astras nyhedsbrev
Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende undervisning i naturfagsundervisning af høj kvalitet.