Nyheder - Ny Viden

“Løftestang” for naturvidenskabelig arbejdsmetode

Nordsjællands Grundskole og Gymnasium bruger Masseeksperiment som løftestang for progressionsarbejdet i den naturvidenskabelige metode.

Nordsjællands Grundskole og Gymnasium (NGG) er en helhedsskole der dækker fra 0. klasse til og med gymnasiet. “Vi arbejder derfor rigtig meget med progression af både det faglige stof og metoder gennem hele skoleforløbet,” fortæller Marianne Johansson, som er gymnasielærer, naturfagsvejleder og talentvejleder for hele skolen.

“Vi bruger Masseeksperiment som løftestang, når vi arbejder med progression i naturvidenskab, og særligt når vi implementerer den naturvidenskabelige arbejdsmetode og det undersøgende arbejde,” siger hun. Alle klasser på NGG deltager hvert år i Masseeksperiment, men på forskellige måder efter elevernes niveau. I år var der nogle elever, der bare lavede den helt simple plastindsamling med det ene fokus at kunne kategorisere, mens andre fik den helt store pakke, hvor polymeridentifikation og kemien bag polymererne var en stor del.

God koordination mellem lærerne

På NGG har de en god struktur omkring Masseeksperiment, som sikrer god koordination lærerne imellem. Marianne Johansson sørger for fælles information om Masseeksperiment, og lærerne tilmelder sig i fællesskab. En repræsentant for hver årgang deltager i et team, der arbejder med udrulningen af Masseeksperiment. Teamet mødes flere gange, bl.a. når lærervejledningen udkommer, og her diskuterer teamet, hvilke niveauer og elementer af naturvidenskabelig arbejdsmetode, der skal arbejdes med på årgangene. Teamet mødes igen, når skolen modtager undervisningsmaterialerne, og her gennemgår Marianne Johansson eksperimentet og de tilhørende materialer.

Relateret indhold

Andre nyheder og cases

30.000 elever på jagt efter bjørnedyr

Masseeksperiment er i fuld gang! 30.000 eleverne prøver kræfter med anderledes undervisning og bidrager til at forskere får et bedre grundlag for at forstå biodiversitetskrisen. ...
Elev hælder væske fra kolbe til reagensglas

Kemiske stoffer påvirker indeklimaet i klasselokaler

Resultater fra Masseeksperiment 2021 viser, at luften i danske klasselokaler er fuld af kemi. Læs om resultaterne, og om hvad I kan gøre ved det. 
Elever måler vinduet op

Dårligt indeklima påvirker skoleelevers trivsel

Masseeksperiment 2021 viser, at CO2-niveauet i klasselokalerne ikke forbedret siden 2009. Den dårlige luftkvalitet påvirker både elevernes trivsel og koncentrationsevne.
Elever sidder til undervisning i klasselokalet

Masseeksperiment udvalgt som fyrtårnsprojekt

Masseeksperiment er et af TeknologipagtRådets ni udvalgte fyrtårnsprojekter som alle er eksempler på særligt gode projekter, andre kan lade sig inspirere af.
Elever måler vinduet op

Astras Masseeksperiment er motiverende naturfagsundervisning på et sølvfad

De næste tre uger skal flere tusinde elever fra hele landet måle om indeklimaet i skolen påvirker deres koncentrationsevne, for støj, indelukket luft og dårligt ...

Nysgerrig på temaet for 2025?

Gå ikke glip af næste års eksperiment – læs mere og skriv dig på interesselisten

Tepose
Skip to content