“Løftestang” for naturvidenskabelig arbejdsmetode

Nordsjællands Grundskole og Gymnasium
bruger Masseeksperiment som løftestang for progressionsarbejdet i den naturvidenskabelige metode.

Nordsjællands Grundskole og Gymnasium (NGG) er en helhedsskole der dækker fra 0. klasse til og med gymnasiet.“Vi arbejder derfor rigtig meget med progression af både det faglige stof og metoder gennem hele skoleforløbet,” fortæller Marianne Johansson, som er gymnasielærer, naturfagsvejleder og talentvejleder for hele skolen.

“Vi bruger Masseeksperiment som løftestang, når vi arbejder med progression i naturvidenskab, og særligt når vi implementerer den naturvidenskabelige arbejdsmetode og det undersøgende arbejde,” siger hun. Alle klasser på NGG deltager hvert år i Masseeksperiment, men på forskellige måder efter elevernes niveau. I år var der nogle elever, der bare lavede den helt simple plastindsamling med det ene fokus at kunne kategorisere, mens andre fik den helt store pakke, hvor polymeridentifikation og kemien bag polymererne var en stor del.

God koordination mellem lærerne

På NGG har de en god struktur omkring Masseeksperiment, som sikrer god koordination lærerne imellem. Marianne Johansson sørger for fælles information om Masseeksperiment, og lærerne tilmelder sig i fællesskab. En repræsentant for hver årgang deltager i et team, der arbejder med udrulningen af Masseeksperiment. Teamet mødes flere gange, bl.a. når lærervejledningen udkommer, og her diskuterer teamet, hvilke niveauer og elementer af naturvidenskabelig arbejdsmetode, der skal arbejdes med på årgangene. Teamet mødes igen, når skolen modtager undervisningsmaterialerne, og her gennemgår Marianne Johansson eksperimentet og de tilhørende materialer.

Link