“Løftestang” for naturvidenskabelig arbejdsmetode

Nordsjællands Grundskole og Gymnasium
bruger Masseeksperimentet som løftestang for progressionsarbejdet i den naturvidenskabelige metode.

Nordsjællands Grundskole og Gymnasium (NGG) er en helhedsskole der dækker fra 0. klasse til og med gymnasiet.“Vi arbejder derfor rigtig meget med progression af både det faglige stof og metoder gennem hele skoleforløbet,” fortæller Marianne Johansson, som er gymnasielærer, naturfagsvejleder og talentvejleder for hele skolen.

“Vi bruger Masseeksperimentet som løftestang, når vi arbejder med progression i naturvidenskab, og særligt når vi implementerer den naturvidenskabelige arbejdsmetode og det undersøgende arbejde,” siger hun. Alle klasser på NGG deltager hvert år i Masseeksperimentet, men på forskellige måder efter elevernes niveau. I år var der nogle elever, der bare lavede den helt simple plastindsamling med det ene fokus at kunne kategorisere, mens andre fik den helt store pakke, hvor polymeridentifikation og kemien bag polymererne var en stor del.

God koordination mellem lærerne

På NGG har de en god struktur omkring Masseeksperimentet, som sikrer god koordination lærerne imellem. Marianne Johansson sørger for fælles information om Masseeksperimentet, og lærerne tilmelder sig i fællesskab. En repræsentant for hver årgang deltager i et team, der arbejder med udrulningen af Masseeksperimentet. Teamet mødes flere gange, bl.a. når lærervejledningen udkommer, og her diskuterer teamet, hvilke niveauer og elementer af naturvidenskabelig arbejdsmetode, der skal arbejdes med på årgangene. Teamet mødes igen, når skolen modtager undervisningsmaterialerne, og her gennemgår Marianne Johansson eksperimentet og de tilhørende materialer.

Link