Over 450 forskellige kemiske stoffer hvirvler rundt i luften i danske klasselokaler, viser resultaterne fra ekstra eksperimentet i Masseeksperiment 2021. 76 skoleklasser deltog i måling af kemi i luften.
Danske skoleelever og deres lærere befinder sig i skoletiden i en ukendt cocktail af kemiske stoffer. Det kan vi se af den kortlægning af kemien i luften i klasselokalerne, som blev foretaget i forbindelse med Masseeksperiment 2021. Hent resultatrapporten.
Det er elever fra 76 klasser, som selv har lavet målingerne, og forskere har herefter fundet 450 forskellige flygtige organiske forbindelser i luften, de såkaldte VOC’er. Heraf bidrager flere til dårlig luft i lokalerne.
De kemiske stoffer kommer især fra eleverne selv – sved, udånding, parfume, deodorant – og ikke mindst fra håndsprit og fra madpakkespisning i pauserne. Men også selve lokalerne og deres indhold bidrager til kemi i luften.
Indeklima i skolerne er en udfordring
Resultaterne fra målingerne, der blev sendt til analyse hos forskerne, viser, at 96 procent af klasserne oplevede koncentrationer af kemiske stoffer over det anbefalede maksimale niveau, men med stor lokal variation. Halvdelen af klasserne havde koncentrationer over det anbefalede niveau i en time dagligt.
Alt tyder på, at vi har en udfordring med indeklimaet i de danske folkeskoler. CO2-niveauerne er høje, og nu har vi også fundet høje koncentrationer af kemiske stoffer i luften.
Adjunkt Kasper Vita Kristensen, Institut for Bio-og Kemiteknologi ved Aarhus Universitet.
Det er første gang, at det så omfattende undersøges, hvor meget og hvilken kemi i luften, børn og unge bliver udsat for i de danske klasselokaler. Både de stoffer, der lugter og giver ubehag, og de stoffer, man sjældent bemærker.
Ifølge Kasper Vita Kristensen viser kortlægningen, at der er behov for meget mere forskning på området:
”Vi ved endnu forsvindende lidt om den såkaldte cocktaileffekt, hvor kemiske stoffer bliver blandet sammen. Vi ved heller ikke meget om, hvordan kemien påvirker trivsel og sundhed særligt blandt børn og unge, der befinder sig i lokalerne, og ofte meget længe ad gangen”, siger han.
I Danmark findes der vel at mærke endnu ingen anbefalinger for, hvor mange kemiske stoffer, der samlet må være i luften i klasselokalerne. De angivne anbefalinger er derfor hentet fra de tyske sundhedsmyndigheder.
Husk at lufte ud
Undersøgelsen viser tydeligt, at ventilation og udluftning hjælper; Klasser med mekanisk ventilation oplever signifikant lavere niveauer af kemiske stoffer sammenlignet med klasser med manuel udluftning. De klasser, som både har mekanisk ventilation og samtidig lufter ud, oplever de laveste gennemsnitskoncentrationer af kemi i måleperioden.
Udluftning er altså en rigtig god idé for at fjerne tung og ildelugtende luft. Men det er desværre ikke alle klasser, der lufter tilstrækkeligt ud, og med den aktuelle energikrise, hvor temperaturen i klasserne sænkes, og der måske endda spares på den mekaniske ventilation, kan det problem hurtigt blive mere udbredt.
Kasper Vita Kristensen
Luften er tungest af kemiske stoffer om eftermiddagen, når eleverne har været der længe. Især kemikalier fra eleverne selv og fra madpakker ses i høje koncentrationer på dage uden udluftning. Og stofferne forsvinder ikke nødvendigvis, når eleverne går hjem. Der er et konstant baggrundsniveau af kemiske stoffer fra afgasninger fra lokalet og derudover bidrager også rengøring om aftenen. Meget af kemien bliver uden udluftning hængende helt til næste morgen.