
- Astras undervisningsmaterialer
Astras undervisningsmaterialer
Materialer til Masseeksperiment 2021
Hvert år udvikler Astra undervisningsmaterialer, der er tilknyttet Masseeksperimentet. Materialerne er tænkt som inspiration til jeres undervisning, hvor I gennemfører Masseeksperiment som aktivitet, samtidig med at I gennemfører undervisning, der er aktuelt i forhold til Fælles Mål eller Kernestof – i 2021 med udgangspunkt i indeklima.
Derudover indgår vi et samarbejde med eksterne aktører om deres undervisningsmaterialer.
Få inspiration til, hvordan I kan inddrage Masseeksperiment i undervisningen, herunder praksiseksempler på, hvordan andre skoler har benyttet Masseeksperiment i undervisningen eller som ‘løftestang’ for progressionsarbejdet i naturvidenskabelig arbejdsmetode.
Gør noget aktivt med den nye viden
Handlekataloget er et redskab, der er udviklet til eleverne, så de får mulighed for at handle på baggrund af den viden, de har opnået om indeklimaet i deres klasselokale.
Handlekatalog
Hent katalogDuksehjulet – et redskab, der hjælper jer med at sikre et godt indeklima
'Duksehjulet' er et redskab, som kan støtte jeres klasse i at huske god indeklimaadfærd. Der er fx vigtigt at lufte ud eller tømme skraldespand for at undgå lugtgener og for høje CO2 niveauer.
Duksehjulet er vedlagt jeres eksperimentkit, men I kan også printe det ud herfra, hvis fx en kollega gerne vil have det. Hæng duksehjulet op i klassen, og sæt træ tøjklemmer med elevernes navne på hjulet. Disse elever har en af de fem tjanser denne uge. Skift alle elever ud, når en ny uge starter.
VIGTIGT: I må ikke begynde at bruge 'duksehjulet', før selve Masseeksperimentet er afsluttet. Hvis I ændrer adfærd i midten af eksperimentet, kan det påvirke resultaterne.
Duksehjulet
DuksehjuletGymnasieforløb: indeklima
I samarbejde med gymnasielærer Kasper Solberg har vi udviklet et tværfagligt forløb om indeklimaets betydning for alles trivsel – såvel i hjemmet som på gymnasiet. Et forløb til NV eller anden tværfaglig undervisning, hvor naturvidenskabelige metoder kommer i spil.
Materialet består af en generel introduktion til væsentlige problemstillinger samt en række opgaver, hvor eleverne skal opstille, afprøve og måle simple og avancerede problemstillinger for at opstille og afprøve hypoteser. Der lægges op til at anvende både forhenværende og nyt apparatur til dataopsamling. Forløbet kan passende kobles i fagene matematik, fysik, kemi og biologi, med mulighed for egne præferencer i kombination med egne forsøg.
Undervisningsforløb
Hent forløbetFaglige videoer
Vi har udviklet tre videoer, der forklarer eleverne, hvad det egentlig er, de måler, og hvordan udstyret virker.
Vis videoerne til eleverne, inden I går i gang med eksperimentet. Så har de en god forståelse af hvordan og hvorfor, de skal måle det, de måler.
CO2-målinger
Lufttemperatur og middelstråletemperatur
Efterklang
Naturvidenskabelig metode
Da Masseeksperiment altid er en naturvidenskabelig aktivitet med fokus på den naturvidenskabelig metode, autentisk problemstilling og elevinvolvering, giver det mening at inddrage aktiviteten i et helt forløb, som rulles ud i den naturfaglige eller naturvidenskabelige undervisning.
Modtag Astras nyhedsbrev
Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende undervisning i naturfagsundervisning af høj kvalitet.