Masseeksperimentet giver dig som lærer en oplagt mulighed for at samarbejde med dine kollegaer – både i fagteamet og på tværs af klasser, fag og skoler.
Masseeksperiment kan fungere som en løftestang for fælles faglige indsatser og styrke undervisningen gennem samarbejde og fælles refleksion.
Samtidig kan eksperimentet være afsæt for en målrettet indsats i fagteamet eller faggruppen. Naturvidenskabens ABC kan fungere som fælles referencepunkt og være udgangspunkt for at undersøge spørgsmål som:
Hvordan udvikler elevernes naturvidenskabelige erkendelser sig? Hvordan arbejder vi med progression? Og hvordan kan vi inddrage forskere og naturvidenskabsfolk aktivt i undervisningen?
Et fælles spørgsmål i fagteamet eller faggruppen kan undersøges gennem denne femtrinsproces:
Start med at finde et område, I gerne vil blive klogere på sammen. Det kan være hentet fra:
Har I flere idéer? Så prioriter i fællesskab – og læg de øvrige på en “parkeringsplads” til senere. Brug evt. refleksionsværktøjet til at finde relevante emner i Naturvidenskabens ABC.
Formuler sammen et klart spørgsmål, som I kan arbejde undersøgende med. Eksempler:
Planlæg, hvad I vil gøre – eksempelvis:
Aftal også, hvordan I vil indsamle data – og hvornår alle skal være færdige.
I kan eksempelvis:
Opret gerne en fælles mappe, så alle kan følge med i hinandens arbejde.
Saml op på de data og erfaringer, I har, og tal om:
Brug evt. skabelonen til en lokal naturfagshandleplan som en køreplan for det videre arbejde.
På Store Magleby Skole flettede de Masseeksperiment 2019 om plastforurening ind i et fællesfagligt forløb.
Forløbet handlede om udledning af stoffer, og gennem Masseeksperiment 2019 skabte lærerne en virkelighedsnær ramme om dette potentielt abstrakte emne.
Elever fra alle klassetrin kan deltage i Masseeksperiment med mere eller mindre lærerstyring og -hjælp. Med udgangspunkt i Masseeksperiment kan I sætte fokus på naturvidenskabelig arbejdsmetode og progressionsarbejdet inden for området.
Hos de mindre elever er der fokus på det at indsamle data og følge en vejledning. Senere kan der være fokus på hypoteser og naturvidenskabelige arbejdsspørgsmål. De ældre klassetrin kan arbejde fokuseret med protokollen og fejlkilder samt databehandling med inddragelse af matematik og modeller.
Læs, hvordan Nordsjællands Grundskole og Gymnasium benytter Masseeksperiment som ‘løftestang’ for naturvidenskabelig arbejdsmetode.
For allerførste gang deltog Trekløverskolen i Frederikssund i Masseeksperiment – og det blev hurtigt meget mere end bare en aktivitet. Projektet samlede næsten 1.000 elever på tværs af skolens tre afdelinger og blev en fælles oplevelse for hele skolen.
Læs mere om, hvordan Masseeksperiment blev et samlingspunkt på Trekløverskolen.
Bedre tilgængelighed