Elever i Danmark er i disse uger ude for at kortlægge mos, lav og bjørnedyr. Masseeksperiment er nemlig i fuld gang, og ud over at eleverne prøver kræfter med anderledes undervisning, så er de også med til at give os en bedre forståelse af, hvordan vi mennesker påvirker den danske natur.
Udstyret med lup, UV-lamper og kamera begiver knap 30.000 danske skoleelever sig i disse uger på minisafari i naturen for at indsamle mos og lav. De grønne vækster tager de med sig hjem i klassen, hvor de bruger stereolup og mikroskop til at undersøge deres fund af mosser og laver, og om disse indeholder bjørnedyr.
I samarbejde med førende eksperter fra ind- og udland deltager eleverne i Masseeksperimentet 2023, et undervisnings- og forskningsprojekt, som skal give ny viden om naturens tilstand. Eleverne arbejder systematisk med at indsamle, undersøge og gruppe- og artsbestemme de forskellige organismer. For både lærere og elever er det måske første gang, de stifter bekendtskab med metoder såsom feltundersøgelser, disciplinen at nøgle og mikroskopering.
Vil du prøve med din klasse? Find vejledninger, nøgler og andet materiale.
Samtidig er undersøgelsen et møde med naturvidenskabelig arbejdsmetode, siger programleder for Masseeksperimentet, Lene Christensen:
”Vi ved, at det motiverer eleverne, når de udfører autentiske, naturvidenskabelige undersøgelser, og når de sammen med tusindvis af andre elever oplever, at deres bidrag bruges til relevant og virkelig forskning – at de data, de indsamler, skaber reelle resultater. Masseeksperimentet skal styrke børns og unges naturfaglige almendannelse, og vi vil gerne have eleverne til at opdage, at science er spændende og nødvendig for vores fremtid.”
Ukendte arter vil dukke op
Når så mange elever går på jagt, vil de med al sandsynlighed også finde ukendte arter af bjørnedyr. Tæt ved 1.500 arter af bjørnedyr er beskrevet på verdensplan, men forskerne forventer, at der eksisterer mindst 10.000 arter af det mikroskopiske og ekstremt hårdføre dyr; Nogle arter kan overleve både nedfrysning, stråling og selv en tur ud i rummet, mens andre arter er følsomme over for selv små temperaturstigninger.
Elevernes ekspedition foregår i parker, i løvskove og især på kirkegårde, hvor de tager både fotos, der indrapporteres i portalen Arter, laver naturvidenskabelige undersøgelser og indsamler fysiske prøver, der sendes ind til forskerne.
”Eleverne hjælper os med at blive klogere på det oversete mikroliv i Danmark. Det er et meget værdifuldt bidrag til vores forskning, at vi kan indsamle data i så stor en skala. I kraft af elevernes arbejde forventer vi at få vigtig viden om sammenhænge mellem arterne i naturen og det tætte samspil mellem mennesker og natur,” siger Anders P. Tøttrup, vicemuseumschef på Statens Naturhistoriske Museum.
Masseeksperimentet er udviklet af det nationale naturfagscenter Astra i samarbejde med Statens Naturhistoriske Museum og er Danmarks største kortlægning af bjørnedyr, mos og lav. De første resultater af elevernes undersøgelser ligger klar til efteråret. Alle deltagere i Masseeksperiment får direkte besked, når resultaterne er klar.